REBECCA RYDBERG

TIPS FÖRSTA SAMTALET | 2012-07-21, 22:58:40

 
 
Så fort jag har fått till designen på bloggen så ska jag fixa kategorierna! 
Så då kommer ni lättare kunna förstå allt med aupair grejen( för er som vill veta mer om sånt)
Iallafall så i tisdags så hade jag alltså mitt första samtal med barnen.
Jag var såklart super nervös, jag var nog mer nervös inför det här samtalet än med föräldrarna.
Min framtida vmamma var den första jag pratade med i familjen, det var ca 1 månad sen nu.
Inför det mötet hade jag skrivit flera sidor med frågor och förberett mig massa.
Men det behövdes inte, allt faller på plats natruligt ifall man klickar ( vilket vi gjorde direkt)
Sen mitt andra samtal med familjen, som var med min framtida vpappa.
Det samtalet var jag också jätte nervös inför, det var första gången jag skulle prata engelska!
Men det gick också super bra och jag hade laddat upp med frågor men han besvarade alla utan att jag sa något.
Så det jag vill komma till är att ni inte ska tänka och förbereda er så mycket.
För det var som med barnen, jag hade gjort iordning ett a4 med frågor men använde kanske max 3 frågor från dem.
Man kan inte planera ett samtal utan man måste låta allting komma som det vill.
Så det bästa tipset jag fick från en aupair tjej som åker samtidigt som mig , det var:
" Tänk inte så mycket och förbered dig inte" , det är alltså också mitt tips till er!
Lite tycker jag att man kan förbereda sig, med lite enkla frågor beroende på hur familjen är.
Men frågor till föräldrarna får man jätte bra av CC så dem behöver jag inte skriva.
Sen till barnen däremot, då kan det vara bra att fråga:
- Intressen
- Sporter( hur ofta dem spelar,  vad deras lag heter, om dem tycker det är roligt)
- Skolan ( vart deras skola ligger, om dem tycker det är roligt, deras favorit ämne)
- Årstiden( jag frågade vad det bästa dem tyckte med sommaren var)
- Aupair( vad dem tycker om att få en aupair)
Var intresserad , och be dem gärna lära dig något av det dem kan men som du inte är lika bra på:)
 
 
 
 
 
Kommentarer
Kommentarer

Trackback